noorwegen-2021.reismee.nl

Zaterdag 18 september Kristiansund - Trondheim

We hebben vanmorgen een fantastisch ontbijt in het Scandic Kristiansund. Volop keus van eieren tot worstjes, zalm, makreel, fruit, ontbijtgranen, allerlei beleg en ander lekkers en natuurlijk fantastisch brood. Het brood in Noorwegen is echt heel lekker, stevig, bruin met allerlei zaden. Genieten dus op de vroege ochtend.

We rijden vandaag naar Trondheim maar we maken even een korte omweg. We rijden naar het plaatsje Torjulvågen, hier vind je de kaasmakerij Tingvollost.

Bijna vanuit het niets werd de blauwschimmelkaas Kraftkar van kleine producent Tingvollost de eerste Noorse kaas die in 2016 de World Cheese Awards won. Rond het jaar 2000 mochten Noorse boeren volgens de wet meer producten maken dan alleen de melk die ze aan de nationale zuivelfabriek leverden, zoals kazen gemaakt van rauwe melk. Bijna een eeuw lang was dit niet gangbaar door de angst om niet gepasteuriseerde melk te gebruiken. Noorse melk is echt uniek, vooral melk van koeien die heel de zomer lekker in de bergen lopen en het voedzame wilde gras grazen. Deze melk heet 'stølsmelk' en is smaakvoller dan andere melksoorten. Het is dankzij het bètacaroteengehalte ook geler van kleur.

We hebben deze Kraftkar meerdere keren gehad bij een kaasplankje in restaurants en het is echt een heel lekkere kaas. We hebben bij de kaasmakerij dan ook lekker een stukje gekocht voor bij een glaasje wijn. In Oslo willen we nog wat kopen om mee te nemen naar huis. Nadat de blauwe kaas Kraftkar in 2016 de World Cheese Award (WCA) won, hebben meerdere Noorse kaasmakerijen topprestaties geleverd op internationale wedstrijden. De kaas in Gouda-stijl Fanaost won de WCA in 2018, en datzelfde jaar won de bruine kaas van Stordalen Gardsbruk de zilveren medaille. Laatst hebben we die bruine kaas ook geproefd, dit is een geitenkaas die gekaramelliseerd is. Wij vonden dat geen succes, maar we hebben het wel geprobeerd.

Na dit bezoekje vervolgden we onze weg naar Trondheim. Opnieuw een prachtige tocht langs fjorden, meren, hoge kliffen en door lieflijke dalen. Helaas zijn er weinig plekken om te stoppen om foto’s te maken.

Rond drie uur kwamen we in Trondheim aan. Trondheim is gesticht in 997 en heette tot aan de Middeleeuwen Nidaros. Ooit was Trondheim de hoofdstad van Noorwegen en het centrum van het Vikingrijk. Tegenwoordig is het een gezellige studentenstad, met veel restaurantjes en barretjes. Omdat de winkels morgen gesloten zijn en vanmiddag nog open, zijn we snel op pad gegaan. Ons hotel ligt middenin het centrum, we kunnen de auto lekker laten staan.

Allereerst lopen we naar de Gamle Bybro, de oudste brug van Trondheim over de Nidelva rivier. Langs de rivier vind je prachtige oude pakhuizen, een plaatje om te zien. De eerste brug op deze plek werd gebouwd in 1681, de huidige brug dateert van 1861.

We steken de brug over en komen in Bakklandet, ook wel het oude centrum. De mooie oude houten huizen zijn prachtig gerestaureerd en worden voor een deel nog bewoond door de lokale bevolking en volgens mij ook door studenten. Ook vind je hier weer volop barretjes en galerieën.

Daarna lopen we het moderne centrum in, daar vinden we de meeste winkels. Het is er gezellig druk, Noren schijnen graag te winkelen. En natuurlijk is het droog, licht bewolkt en niet te koud dus ideaal om buiten te zijn. We reserveren meteen restaurants voor vanavond en morgenavond, dan hebben we in ieder geval plek. Het is hier vaak druk met reserveringen vooral op zaterdagavond zit het meeste vol. En veel restaurants zijn zondag gesloten, daar moeten we ook rekening mee houden.

Nu zijn we terug in het hotel, morgen gaan we de stad verder ontdekken. Nu is het tijd voor een wijntje en een lekker stukje Krafkar. Vanavond gaan we eten bij Egon, bij deze keten hebben we in Bergen ook lekker gegeten.

We overnachten vandaag bij Radisson Blu Royal Garden Hotel.

Marianne

Wat een idyllische plaatsjes allemaal en een prachtig weer!
En al die bruggen…..wat bijzonder!

Dank voor het verslag!genieten!