noorwegen-2021.reismee.nl

Zondag 19 september Trondheim

Trondheim heeft een zeeklimaat, door de ligging aan het water heb je het hele jaar kans op buien. Vooral september en oktober zijn erg nat. De temperaturen in Trondheim zijn gematigd. In de winter vriest het nooit meer dan enkele graden, in de zomer komt het kwik meestal niet boven de 18 graden. Maar de Noorse goden zijn ons erg goed gezind. Vandaag een strakblauwe hemel en in de zon zeker rond de 20 graden. We zullen het wel verdiend hebben, zal ik maar zeggen.

Het is vandaag zondag vandaag en we blijven de hele dag in het centrum van Trondheim. Een goede reden om het vanochtend wat rustig aan te doen. Even lekker wat langer blijven liggen en daarna uitgebreid gaan ontbijten in het hotel. Weer volop keus, al is het in dit hotel wel erg druk.

Daarna weer op pad, lekker lopen. Fijn dat we de auto een dag kunnen laten staan. We beginnen de dag bij Kristiansten Festning. Vanaf de oude brug is het even een steile klim naar boven. Gelukkig maar een kort stukje, daarna gaat de weg geleidelijk aan hoger. Op het steile stuk had je zelfs een fietslift om naar boven te gaan. Je moest met één voet op een rail staan, daar kwam dan een soort van pin omhoog die je naar boven duwde. Klinkt makkelijker dan het was. Je moest ook je fiets nog tussen je benen houden. De eerste die we het zagen doen, ging soepel omhoog maar de tweede kwam nog geen meter ver. Daarna is ze maar verder gaan lopen. Maar het zegt wel iets over hoe steil het stukje was.

Krisiansten Festning is een oud fort dat uitkijkt over de stad. Je hebt vanaf hier dan ook weer een prachtig uitzicht over Trondheim en de Trondheimfjord. Het huidige fort is gebouwd na de grote brand in 1681, de bouw was voltooid in 1685. Het fort beschermde Trondheim tegen de Zweedse verovering in 1718. Tijdens de Tweede wereldoorlog werd het fort door de Nazi’s gebruikt als gevangenis en werden er meerdere Noorse verzetsstrijders geëxecuteerd. Het fort is gratis te bezoeken als de vlag gehesen is.

Het was er best druk, het ligt dan ook in een groot wandelgebied. Er was ook een gezellig koffiebarretje dus we hebben lekker buiten een kop koffie gedronken. Walter nam er een wafel met jam en zure room bij. Echt genieten zo in het zonnetje.

Daarna via de Gamle Bybro (Oude brug) teruggelopen naar de andere kant van de Nidaros rivier. We zijn een stukje langs het water gelopen door een mooi parkachtig gebied. Daar zagen we nog 2 jonge meiden in klederdracht, we hadden vanmorgen al veel meer mensen in klederdracht gezien. Dat zie je hier toch wel vaker, gisteren zagen we ook een heleboel mensen in klederdracht bij een kerk.

Ons volgende doel was de Nidaros Domkirke, gewijd aan de heilige Sint Olav.

De kerk dateert uit 1070 en is het belangrijkste gotische bouwwerk in Noorwegen. Het is tevens de meest noordelijk gelegen gotische kerk van Europa en meteen ook de grootste middeleeuwse kerk van Scandinavië. In de loop der jaren is de kerk meerdere keren bijna volledig afgebrand. In de afgelopen anderhalve eeuw is de kerk opnieuw herbouwd. Vooral de hoofdingang is erg imposant met enorme galerijen met talloze beelden van Bijbelse figuren en Noorse bisschoppen en koningen. De kerk doet nog steeds dienst als kroningskerk voor het Noorse koningskuis.

Als we de kerk binnenkomen, begint net het enorme orgel te spelen. U zijt wellekome, heel indrukwekkend om te horen. Er is nog een dienst aan de gang, het is een katholieke kerk. Na enkele minuten is de dienst afgelopen en kunnen we de hele kerk bezichtigen. Het is echt een prachtige kerk, dat verwacht je hier eigenlijk niet.

We gaan ook de tombe nog even in, hier ligt onder andere Olav II van Noorwegen begraven. Het is er wel druk, iedereen moet dan ook een mondkapje op.

Na het bezoek aan deze prachtige kerk, brengen we ook nog een bezoek aan het museum in het Aartsbisschoppelijk paleis. Een mooi museum waarin veel oude restanten van beelden te zien zijn. Maar ook mooie maquettes van de groei van de kerk en het aartsbisschoppelijk paleis.

Daarna zijn we nog even over de begraafplaats gelopen. Zoals bij alle kerken die we in Noorwegen gezien hebben, ligt er rondom de kerk een begraafplaats. Dat heeft altijd wel een speciale sfeer vind ik, vooral de hele oude graven van rond 1800 vind ik altijd erg mooi.

Daarna vonden we het wel tijd worden voor een lunch. We hebben lekker op een terras een tonijnsandwich op. Het was overal ontzettend druk, iedereen genoot van het lekkere weer. Maar het was al veel later dan we gedacht hadden, we zaten pas rond drie uur te lunchen. Maakt niet uit, we hadden de tijd aan onszelf.

Voordat we naar het hotel teruggingen, zijn we nog even langs Stiftgården gelopen. Dit is het grootste houten paleis van Scandinavië. Het is gebouwd in de late 18e eeuw en is nu de officiële Koninklijke residentie van Trondheim. We kunnen het paleis zelf niet bezoeken, de tuinen zijn wel vrij toegankelijk. Hoewel groot is het niet echt goed onderhouden. De koning zou het wel een likje verf kunnen geven.

Daarna terug naar de hotelkamer om even te relaxen. ’s Avonds lopen we weer terug om lekker te gaan eten. En we zijn niet de enigen, volgens mij gaan de Noren ook graag uit eten. Al is het bij hen wel vaak alleen een hoofdgerecht, ze zijn vrij snel klaar met hun maaltijd.

We overnachten nog één keer bij het Radisson Blu Royal Garden hotel. Morgen vertrekken we naar Lillehammer.