noorwegen-2021.reismee.nl

Donderdag 23 september Oslo

Na al het mooie weer van de afgelopen tijd zijn we gewend geraakt aan een zonnetje op de vroege ochtend. Helaas was dat vandaag anders, het was een stuk kouder, bewolkt en kans op regen. Maar niet alleen in Oslo is het weer een stuk minder. We zagen vanmorgen op het Noorse journaal dat er aan de westkust heel veel storm staat. De hoge brug bij de Atlantic Road was vanmorgen afgesloten voor verkeer, een bus met Engelse toeristen mocht er niet overheen ivm de sterke wind. Dan hebben wij toch wel erg geboft deze vakantie.

We hebben een Oslo City Pass aangeschaft. Hiermee hebben we onbeperkt openbaar vervoer en gratis toegang tot ruim 30 musea en attracties. Met dit koude, regenachtige weer besloten we dan ook om er een museumdagje van te maken.

We wilden met de veerboot naar het schiereiland Bygdøy gaan, hier vind je meerdere musea. Bij de haven aangekomen moesten we ongeveer 20 minuten wachten dus maar even wat rondgelopen. En dan zien we daar het Nobel Fredssenter liggen, ofwel het Nobel Vredescentrum, dit instituut is gewijd aan de nobelprijs voor de vrede. Iedere vrijdag zou hier een duif losgelaten worden om het goede nieuws te laten zien dat de wereld vooruit gaat. Moeten we toch morgen terugkomen.

Daarna met de veerboot naar Bygdøy gevaren, Oslo ligt aan de Oslofjord, waar we als eerste naar het Vikingskipshuset zijn gegaan. In dit museum worden drie vikingschepen tentoongesteld die werden gevonden in grafheuvels uit de Vikingtijd.

In 1867 werd bij Rolvsøy het eerste Vikingschip gevonden, het Tuneschip. Dit snelle schip werd gebouwd in 910 en is niet meer in erg goede staat.
In een andere zaal vind je het Gokstadschip, gebouwd in 890 en zeer zeewaardig. Na tien jaar is dit schip gebruikt als graf voor een Vikingleider. Dit schip is de grootste van de drie schepen hier en werd gevonden in 1880. De kostbaarheden die een rijk man meekreeg bij zijn begrafenis zijn niet teruggevonden, die zijn waarschijnlijk lang geleden al geroofd.

Het mooiste schip van dit museum is het Osebergschip. Dit is nog heel goed bewaard gebleven. Dit schip werd in 820 gebouwd en zit vol met prachtig snijwerk. In 834 werd het schip gebruikt voor de begrafenis van twee belangrijke Vikingvrouwen. Ook uit dit schip zijn de kostbaarheden verdwenen, wel is er kleding en gereedschap aangetroffen. Helaas was het museum waar deze vondsten liggen al gesloten, in oktober wordt het hele museum gesloten voor renovatie, het zal pas is 2025 weer heropend worden.

Daarna doorgelopen naar het Kon-Tiki museum. Dit museum is gewijd aan de Noor Thor Heryerdahl.

Thor Heyerdahl is één van de beroemdste ontdekkingsreizigers uit de geschiedenis. In 1947 stak hij de Stille Oceaan over op het balsahoutvlot Kon-Tiki (Zonnekoning).

Hij is hiermee, samen met vier anderen naar de Frans Polynesische eilanden gevaren. De originele boot vind je in dit museum. Ook ligt hier de rietboot Ra II, hiermee is hij vanaf Marokko de Atlantische Oceaan overgestoken in de jaren ’60. Hij heeft ook nog een andere boot gebouwd, de Tigris. Deze heeft hij na zijn expeditie in brand gestoken als protest tegen de wapenleveringen van ontwikkelde landen aan onontwikkelde landen. Hij was ook verantwoordelijk voor belangrijke archeologische opgravingen op de Galapagos-eilanden en Paaseiland. In het museum vind je allerlei voorwerpen van zijn beroemde expedities, erg interessant.

Daarna de weg overgestoken naar het Fram museum, over de poolexpedities van Roald Amundsen.

Roald Amundsen was een Noorse ontdekkingsreiziger in de poolgebieden. Hij was de eerste mens die de Zuidpool bereikte. De Fram was het eerste schip dat speciaal in Noorwegen werd gebouwd voor poolonderzoek.
Ze werd gebruikt op drie belangrijke expedities: met Fridtjof Nansen op een drift over de Noordelijke IJszee in 1893-1896, met Otto Sverdrup naar de arctische archipel ten westen van Groenland (nu de Nunavut-regio van Canada) in 1898-1902 en met Roald Amundsen naar Antarctica voor zijn Zuidpoolexpeditie in 1910-1912. De Fram is nu gehuisvest en tentoongesteld in het Fram Museum, we kunnen de hele boot doorlopen. Ontzettend mooi schip, helemaal van hout. Doordat ze op de gebogen muren beelden uitzenden van de zee, ijsschotsen enzovoort heb je het idee dat je echt op zee zit.

Heel leuk gedaan en ontzettend interessant om dit alles te zien. Amundsen was niet de enige die naar de zuidpool wilde, in diezelfde tijd voer er ook de brite Robert Falcon Scott die kant op. Amundsen had echter 97 huskyhonden meegenomen om de sleeën te trekken op land, de schot had pony’s meegenomen. Deze waren echter niet opgewassen tegen de kou en het ijs en moesten afgemaakt worden.

Ook vind je hier nog een ander schip. De Gjøa was het eerste schip dat door de gehele Noordwest Passage voer. Roald Amundsen en zijn zes metgezellen bereikten dit in 1903-1906.

De Gjøa werd in 1872 op bestelling gebouwd. Op 28 maart 1901 tekende Roald Amundsen het contract om de Gjøa te kopen. De sloep was vooraf grondig onderzocht en beoordeeld en voor 10.000 Noorse kronen kreeg Amundsen de Gjøa met jachtuitrusting, boten en uitrusting. Diezelfde zomer werd de Gjøa uitgerust voor een testreis in de Noordelijke IJszee. De Gjøa verliet Kristiania op 16 juni 1903 en werd het eerste schip dat door de hele Noordwest Passage voer Deze boot mogen we niet op, maar hij wordt wel tentoongesteld.
Ook vind je hier een fototentoonstelling van Fridtjof Nansen die samen met vijf metgezellen, de eerste was die het binnenland van Groenland overstak. Ze brachten zes weken door met skiën over de ijskap van oost naar west en moesten de winter van 1888-1889 in Godthaab (Nuuk) aan de westkust doorbrengen voordat ze een schip terug naar Noorwegen konden krijgen. Hij heeft van deze expeditie en ook van de latere poolexpedities veel foto’s gemaakt waarvan een deel in dit museum hangen.

Het was ondertussen al bijna twee uur dus tijd voor een broodje. Dit namen we in het café bij het Maritiem museum dat we na de lunch bezocht hebben. Hier vind je de hele geschiedenis van het vervoer over water van Noorwegen. Pronkstuk is een rivierboot van 2200 jaar oud. Verder is er een speciale expositie over plastic afval in de oceaan, vooral gericht op kinderen. Zij zijn tenslotte de toekomst.

Daarna met de bus weer terug naar het centrum Het was ondertussen begonnen te regenen, dus wilden we eigenlijk even terug naar het hotel. Maar omdat we ook langs wat winkels liepen, zijn we er enkele binnengegaan. En toen brak opeens de zon weer door. Dus nog maar even doorgelopen naar de Domkirke, dit is de hoofdkerk van het Evangelisch-Lutherse bisdom.

Gebouwd aan het einde van de 17e eeuw. De oorspronkelijke stenen waarmee deze kathedraal gebouwd is, komen uit Nederland. Het interieur is volledig opgebouwd uit hout. Haakon Magnus van Noorwegen is in 2001 getrouwd met zijn Mette-Marit.

Daarna toch maar naar het hotel gelopen om wat te rusten voordat we vanavond weer ergens gaan eten. Morgen onze, helaas, laatste dag in Oslo en Noorwegen.