noorwegen-2021.reismee.nl

Vrijdag 24 september Oslo

En dan is toch nog heel snel onze laatste dag in Noorwegen aangebroken, morgenmiddag zitten we op de boot naar Denemarken. Maar eerst nog een dag genieten in de prachtige stad Oslo.

Het weer is helaas wat minder vandaag, bewolkt en af en toe een kleine regenbui. Maar al met al mogen we helemaal niet klagen, we hebben de afgelopen drie weken over het algemeen prachtig weer gehad.

We begonnen onze dag in Akerhus Festing, een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Oslo.

In 1299 gaf koning HÃ¥kon V opdracht tot het bouwen van een vesting om de stad Oslo te beschermen tegen gevaar van buitenaf. De vele aanvallen op de stad vroegen om een flinke versterking op deze strategische plek. Akerhus Festing ligt dan ook op een prachtige plek aan de rand van de stad, uitkijkend over de Oslofjord.

In 1592 bouwde Christiaan IV er een groot fort omheen, hij liet het kasteel ook verbouwen in Renaissance stijl. Zowel het kasteel als de vesting waren eeuwenlang een succesvolle verdediging tegen buitenlandse aanvallen, met name uit Zweden. In de opvolgende eeuwen werd Akerhus steeds groter en aangepast naar de wensen uit die tijd. Ook latere aanvallen op de vesting mislukten totdat de Nazi’s in 1940 het kasteel zonder gevecht in handen kregen. Zij maakten er hun Noorse hoofdkwartier van.

Het terrein is nog steeds deels van defensie, het Norwegian Defense University College bevindt zich nog steeds op het terrein. Mooi om te zien was ook dat er een gigantisch groot militair schip in de haven lag, wij denken van Duitse afkomst. Er was een ceremonie aan boord waarbij mariniers betrokken waren, altijd leuk om te zien. Vanuit de vesting zag je goed het verschil tussen de oude en nieuwe tijd op defensiegebied. Het kasteel is alleen in het weekend geopend voor publiek maar het fortgebied is wel toegankelijk.

Daarna doorgelopen naar de wijk Aker Brygge die aan de andere kant van de haven ligt. Meer dan honderd jaar geleden was dit de plek van de grootste scheepswerf van Noorwegen. Nu is het een van de modernste delen van Oslo met winkels en restaurants. Het is ook een van de duurste wijken van Oslo om te wonen. Aan de wandelboulevard hebben we een kop koffie gedronken.

Daarna naar het Nobel Vredescentrum gelopen, we wilden het museum daar bezoeken. Maar er was een Food Festival aan de gang, georganiseerd door het Vredescentrum. Het museum zou dus pas na 16 uur beschikbaar zijn voor toeristen.

Daarom maar doorgelopen naar Viking Planet, een interactief museum over het leven van de Vikingen. Om daar te komen liepen we langs het Raadhuis, een prachtig gebouw waar net een pas getrouwd paar naar buiten kwam. Helaas was het toen net begonnen te regenen dus we hebben niet lang buiten gestaan om foto’s te nemen.

Viking Planet was wel heel interessant en leuk opgezet. Er was bijvoorbeeld een Virtual Reality deel waarbij je op een Vikingschip zat dat werd aangevallen en waarbij je uiteindelijk ook werd neergeslagen. Ik had nog nooit zo’n bril opgehad maar dat is echt ontzettend leuk. Welke kant je ook opkijkt, je zit in een heel andere wereld. Je ziet verder niets meer, zelfs niet wie er naast je zit of je eigen handen die je voor je ogen beweegt. Heel leuk gedaan. Verder waren er meerdere films te zien over het leven van de Vikingen, er waren hologrammen die je lieten zien hoe men er in die tijd uitzag. Wij zien de Vikingen vooral als plunderaars en moordenaars en dat waren ze natuurlijk ook. Maar ze waren ook ontdekkingsreizigers en handelsmannen, dat wordt vaak vergeten. En die helmpjes met die horentjes erop hadden ze ook niet die komen uit Hollywood. Al met al een heel leuk museum.

Daarna even teruggelopen naar Aker Brygge om een broodje te eten. En toen met de tram naar Vigeland Park. Tijdens deze rit zagen we pas hoe mooi de stad Oslo is, vol met prachtig gedecoreerde huizen, niet van hout maar veelal van steen. En heel goed onderhouden.

Vigeland Park staat ook wel bekend als Frogner Park. Het is vernoemd naar de kunstenaar Gustav Vigeland. In het park vind je meer dan 200 sculpturen die tussen 1907 en 1942 door deze kunstenaar zijn gemaakt en ontworpen. Ook het park zelf is ontzettend mooi met een grote vijver, grote gazons en bloeiende bloemen.

In 1921 sloot de stad Oslo een overeenkomst met Vigeland: tegen overname van al zijn bestaande en nog uit te voeren werk kreeg hij gratis een huis en atelier. We zijn het park binnengegaan door de hoofdingang, een prachtige entree. Hier staat ook het beeld van Vigeland zelf met hamer en beitel in zijn hand. Dan loop je via een lange laan verder het park in. Langs deze laan staan vele, bronzen beelden. Allen van naakte mensen in verschillende levensfases, van geboorte tot dood. Een van de bekendste beelden is die van het Boze jongetje of Sinnataggen in het Noors. Ik heb hem wel gefilmd maar Walter heeft er geen foto van gemaakt omdat hij het een lelijk jongetje vond. Hij wist dan ook niet dat dit een van zijn bekendste werken is.

Daarna kom je bij het oudste deel van het park. Hier staat een fontein met daaromheen 20 beeldengroepen, combinaties van mensen en bomen. De boom is voor Vigeland het symbool van wedergeboorte en eeuwig leven. Prachtige beelden in brons en gietijzer.

Via trappen kom je bij een enorme monoliet, 17 meter hoog. Hij is gemaakt uit één brok graniet en werd pas vlak voor Vigeland’s dood in 1943 voltooid. Drie beeldhouwers hebben hier 13 jaar aan gewerkt. Ze zijn bovenaan begonnen en werkten van daaruit naar beneden toe. Op de pilaar vind je 121 figuren die naar boven lijken te kruipen. Om de monoliet heen staan 36 granieten beeldengroepen die opnieuw de levenscyclus uitbeelden, prachtig om te zien.

Daarna zijn we nog even naar het Vigeland museum gegaan, hier zie je hoe al deze beelden tot stand zijn gekomen. Vanaf de eerste tekening tot gipsen uitbeeldingen. Dat was een mooie afsluiting.

Daarna met de tram weer teruggegaan naar Aker Brygge waarna we naar het hotel terug zijn gegaan. Even bijkomen voordat we vanavond gaan eten, even de voeten laten rusten. We lopen heel wat af op zo’n dag. Maar vanavond nog één keer genieten van een lekker restaurantje, het eten op de boot morgen zal wel heel wat minder zijn.