noorwegen-2021.reismee.nl

Vrijdag 3 september Bavel - Hirtshals

De wekker gaat vroeg vanmorgen, kwart voor vijf. Nog even snel douchen, ontbijten, de kat eten geven en de laatste toiletspullen in de auto leggen en we zijn klaar voor vertrek. Rond half zes vertrekken we richting Denemarken.

De reis verloopt heel vlot. Zeker in Duitsland is het erg rustig onderweg. Normaal staan er flinke files bij Hamburg, wij rijden daar rond 10 uur al rustig voorbij. Het is niet echt een mooi gedeelte van Hamburg waar we langs rijden, het havengedeelte vol met containers en grote kranen. Er zijn zoals altijd wel regelmatig wegopbrekingen in Duitsland, maar dat levert gelukkig geen vertraging op. Het weer zit gelukkig ook mee, droog en licht bewolkt.

Rond het middaguur rijden we Denemarken binnen. Ik dacht altijd dat Denemarken heel vlak was met weidse uitzichten, Maar het is eigenlijk licht heuvelachtig met bossen. Weinig steden of dorpjes waar je langsrijdt, dat dan weer wel. Even lunchen langs de snelweg, een heel lekker broodje met kip. Ik denk, ze spreken vast wel Duits maar ook dat klopte niet. Wel heel goed Engels. In Denemarken hadden we wel een paar stukjes met wat langzaam rijdend verkeer, maar eigenlijk ging de reis heel vlot. Rond vier uur kwamen we aan in Hirtshals, onze eindbestemming voor vandaag.

We zijn even door het plaatsje geslenterd, dit was maar klein. Een paar winkeltjes en terrasjes, meer was het niet. Maar het was prachtig weer dus hebben we lekker buiten op een terras gezeten. Nog maar even een wijntje drinken, zal in Denemarken wel goedkoper zijn dan in Noorwegen. Ook besloten we in Hirtshals wat te eten, anders zouden we dat na acht uur op de boot moeten doen. Meestal is die kwaliteit veel minder. En dat was ook zo, we hebben een hele lekkere Fish & Chips op.

Uiterlijk half zeven moesten we inchecken bij de boot. Dit ging vlot, wel even de Corona app laten controleren, maar verder reden we zo de kade op. Er stonden wel 50 rijen met auto's en vrachtwagens. En toen begon het lange wachten ...

De boot was er nog niet, deze kwam pas om half acht aanvaren. En toen moesten alle mensen nog van boord, een enorme stoet auto's en vrachtwagens, je weet niet wat je ziet.
En eindelijk rond kwart voor acht mochten wij de boot op. Eerst de passagiers die naar Bergen zouden varen, daarna passagiers zoals wij die naar Stavanger gingen. Snel de bagage in de hut leggen en naar buiten om foto's te nemen van het weg varen.

De boot is enorm, er zijn 2 buffetrestaurants, een sportbar, een chique restaurant, een Starbucks en een bar. We zijn nog maar even een wijntje gaan drinken in de bar.

Maar rond tien uur waren we toch wel moe geworden, het was een lange dag geweest. En morgenvroeg moeten we ook weer om zes uur de hut uit zijn, dus we gaan lekker naar bed. We hebben een nette binnenhut met twee losse bedden en kleine badkamer met toilet.
Morgenochtend arriveren we in Noorwegen en kan de reis beginnen.

Zoals gewoonlijk komen de foto's later, Walter moet deze eerst nog op de laptop zetten. @Walter: en deze staan er nu ook op.