noorwegen-2021.reismee.nl

Woensdag 15 september Ålesund

Vanmorgen hebben we een beetje rustig aangedaan, we hadden tenslotte de hele dag om door te brengen in Ålesund. Dus eerst maar rustig ontbijten, wat spullen pakken en op stap.

Ons eerste reisdoel van vandaag was de vuurtoren van Alnes, op een klein half uur rijden van ons hotel vandaan. Deze vuurtoren, in het Noors fyr genaamd, ligt op het eiland Godøy. Om hier te komen moesten we over meerdere eilandjes rijden. Deze eilanden zijn bijna allemaal verbonden met kilometers lange tunnels. Deze tunnels gaan ontzettend diep onder een fjord of in dit geval de Atlantische Oceaan door. Vaak rijdt je met een hellingsgraad van ongeveer 8% naar het diepste punt, daar is een klein vlak stuk weg van maximaal 50 meter en dan ga je weer steil omhoog. Gelukkig gingen we ook één keer over een hoge brug, dan heb je tenminste een mooi uitzicht.

En dan krijg je vlak voordat je bij de vuurtoren bent nog een tunnel, eenbaansweg, tegemoetkomend verkeer heeft voorrang, 1,5 km lang met een flinke bocht. Wat nu te doen, zelfs Walter zat te twijfelen. Gelukkig kwamen er een paar Noorse auto’s achter ons aan, deze hebben we voor laten gaan en wij zijn daar achteraan gereden. Toen zagen we ook dat er in de tunnel meerdere plekken waren waar je elkaar kan laten passeren, maar het is toch wel een raar gevoel om zomaar zo’n tunnel in te rijden.

Aan het einde van het eiland vinden we dan de vuurtoren van Alnes. De eerste vuurtoren van Alnes is gebouwd in 1853. De huidige vuurtoren werd enkele tientallen jaren later gebouwd in 1876 en is met een aantal aanpassingen nog steeds in gebruik. In 1982 werd hij geautomatiseerd, hij is nu eigendom van de gemeente Giske. De vuurtoren is volledig gemaakt van hout, net zoals het oude wachtershuis, en heeft een vierkante vorm. Hij is 22,5 meter hoog en heeft een bereik van 16,4 km. We waren iets te vroeg bij de vuurtoren aangekomen, dus we moesten even wachten tot alles openging. Naast de vuurtoren ligt een modern gebouw waar je koffie kan drinken en waar een tentoonstellingsruimte is. Daar zagen we dat Noorwegen bezig is met een tunnel voor schepen te bouwen tussen 2 fjorden, deze moet 37 meter hoog en 25 meter breed worden. Eigenlijk moesten we wachten op de gids, maar hij bleek nergens te vinden. Vandaar dat we uiteindelijk een sleutel kregen zodat we zelf in de vuurtoren naar boven konden gaan. Vanaf boven hadden we een prachtig uitzicht over de omgeving.

Daarna teruggereden naar Ålesund waar we eerst zijn gaan lunchen. Het weer is opnieuw ontzettend goed, volop zon en lekker van temperatuur. We hadden dan ook al snel een gezellig druk terrasje gevonden.

Ons volgende plan, of eigenlijk dat van mij, was naar boven lopen naar een uitzichtpunt op de berg Aksla. Deze berg ligt middenin het centrum van Ålesund en is 189 meter hoog. Vanaf boven heb je een schitterend uitzicht over de stad. Het is wel even een pittig klimmetje, om er te komen moet je een trap op van 418 treden. De trap begint in het stadspark Byparken. We zien hier ook een beeld van de viking Gange-Rolv die in het jaar 911 Normandië stichtte. Hij is de voorvader van Willem de veroveraar die in 1066 Engeland veroverde en dus ook één van de voorvaderen van het Engelse koningshuis.

Het park op zich ziet er prachtig uit, hoge bomen, schaduwrijke paden en natuurlijk een enorme trap. Vol goede moed beginnen we aan de beklimming. Gelukkig staan er veel bankjes om even uit te rusten en te genieten van het uitzicht. Halverwege heb je ook het uitzichtpunt Byrampen, een Titanic-achtig punt gemaakt van glas dat uitkijkt op een plateautje in de vorm van de voorsteven van een schip. Daar moest natuurlijk een foto van gemaakt worden, alleen Leonardo diCaprio ontbreekt helaas.

Dan weer verder klimmen en uiteindelijk komen we boven bij Fjellstua vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over Ålesund. Je ziet vanaf hier heel goed dat de stad gebouwd is op verschillende eilanden. Ook zien we in de verte de brug waar we vanmorgen overheen gereden zijn en heel in de verte de vuurtoren van Alnes. In de haven van de stad ligt een groot cruiseschip, die hebben we nog niet veel gezien deze reis. Walter zag ook dat er ook auto’s geparkeerd stonden, we hadden natuurlijk ook gewoon met de auto kunnen gaan maar lopen is veel mooier.

Na even rondgekeken te hebben en natuurlijk veel foto’s gemaakt te hebben, zijn we weer naar beneden gelopen. Net op tijd, er kwam net een bus aanrijden met mensen van het cruiseschip. Gelukkig gaat naar beneden lopen altijd een stuk sneller dan naar boven lopen. Al loop ik liever naar boven, dat is minder zwaar voor mijn knieën.

We hebben nog even wat langs de haven geslenterd. Er lag daar een charterboot, de Mercury uit George Town. Er konden 12 passagiers mee en 12 bemanningsleden. Kosten voor een week 185.000 euro!!! We hebben nog even getwijfeld om een weekje te boeken, maar Walter zijn vakantiedagen van dit jaar zijn helaas op?

Nu even op de hotelkamer wat rusten en werken aan ons verslag. Voor vanavond hebben we alweer een leuk restaurantje gevonden. Je kan hier in Noorwegen erg lekker eten. Natuurlijk veel vis, maar ook lamsvlees, hamburgers, biefstuk. Ze dineren wel veel sneller dan wij gewend zijn, de bestelling staat binnen no-time op tafel. Fijn is dat je overal meteen een kan gratis water krijgt. De koffie die je krijgt is bijna altijd filterkoffie, zwart. Walter moet iedere keer weer om suiker vragen, ook krijg je er geen melk bij. Maar de bediening hier is erg goed, de Noren zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij.

Manon

Wat een gezellig plaatsje! Geniet er nog van samen