noorwegen-2021.reismee.nl

Zaterdag 25 september Oslo - Frederikshaven - Bavel

Vandaag is dan echt de laatste dag van onze vakantie in Noorwegen. We hoeven ons pas om 12.45 uur bij de boot te melden, dus we hebben de hele ochtend nog de tijd in Oslo. Dus maar op tijd opgestaan om de laatste keer lekker uitgebreid te ontbijten, thuis zal de weegschaal wel wat overgewicht opgeven.

Daarna de laatste keer de koffer ingepakt en deze alvast naar de auto gebracht. En dan nog even de stad in om te shoppen. Walter had mooie glazen kandelaars gezien die hij graag als souvenir wilde meenemen, die zijn we dan ook maar eerst gaan halen. Gelukkig vlak bij de parkeergarage zodat we niet de hele ochtend met die zware dingen moesten sjouwen. En daarna weer teruggelopen, zonder jas, het was echt prachtig weer in Oslo. Strakblauwe lucht en lekker warm.

En dat was maar goed ook, want er was Oslo Byfestival.

De hele stad stond vol met kraampjes, alle winkels verkochten hun spullen met flinke kortingen, soms wel tot 70%. Het was dan ook ontzettend druk in de binnenstad van Oslo. Ik heb dan ook nog 2 mooie truien gekocht, soms moet je jezelf verwennen.

Om half twaalf zijn we nog lekker gaan lunchen op een terrasje, dat leek mij leuker en lekkerder dan op de boot. Maar dan is toch echt het einde daar, we moeten naar de boot. Eerst nog even tanken, dan kunnen we vannacht tenminste nog flink doorrijden. En daarna naar de boot waar we als snel konden inchecken. Ook mochten we al vroeg de boot op, dat is fijner dan anderhalf uur in je auto moeten wachten.

Snel wat spullen naar de hut gebracht, die zit er altijd standaard bij, en daarna naar het achterdek gelopen. Daar hebben we zalig in de zon gezeten met een wijntje erbij. Genieten van de laatste blikken op Oslo.

Om 14.15 uur varen we weg, op naar Frederikshaven in Denemarken. Maar eerst nog een mooie tocht door de Oslofjord die we helemaal af moeten varen. Niet zo mooi als de andere fjorden die we gezien hebben, maar toch de moeite waard. De kliffen zijn hier niet zo hoog, meer glooiend met overal huizen en haventjes. Ook varen lange tijd 3 waterscooters achter de boot aan, springend in de golven die door onze grote boot gemaakt worden.

Op een gegeven moment ging het wat meer waaien en werd het toch wel kouder, dus de boot maar eens gaan ontdekken. Er waren meerdere restaurants aanwezig, we boekten een tafel in het steakrestaurant. Tot die tijd wat zitten lezen in de lounge met prachtig uitzicht op zee en het laatste eind van de Oslofjord. Het was heel helder weer, je zag continue de kustlijn. En dan niet van Noorwegen maar van Zweden.

Om half zes zijn we gaan eten, wel op tijd maar dan kon Walter daarna gaan slapen in de hut. Dit zodat hij ’s nachts uitgerust zou zijn om te rijden. Ik heb de avond doorgebracht in de lounge met een boek, en met kijken naar de medepassagiers. Daar zit met wel wat tussen hoor, er wordt een hoop gezopen op zo’n boot, niet normaal. En dan te bedenken dat de meeste met de auto de boot af moeten rijden. Ik ben toch wel blij dat wij dat anders doen.

Om half een ’s nachts komen we in Frederikshaven aan, zonder controle bij de douane kunnen we vertrekken. En dan begint de autoreis naar Nederland, die zou ongeveer 9-10 uur duren. Gelukkig is het heel rustig ’s nachts en kan je vooral in Duitsland lekker doorrijden. Ik heb heel Denemarken liggen slapen, dus dat schiet op. Rond zes uur het stuur overgenomen van Walter zodat hij ook nog even kon slapen. En dan rijden we om 9 uur Bavel weer binnen, het zit erop.

Wat is ons nou het meest opgevallen in Noorwegen:

• De Noren zijn ontzettend vriendelijk. Ze zijn trots op hun land en geschiedenis. Ze zijn tolerant en praten (bijna) allemaal heel goed Engels. Dit leren ze al op jonge leeftijd op school.
  • Autorijden in Noorwegen is heel relaxed. De maximale snelheid ligt niet zo hoog en de meesten houden zich ook aan deze snelheid. Wegennet is goed, alles staat goed aangegeven.
  • Iedereen stopt voor je bij een oversteekplaats, dat zijn we in Nederland niet gewend.
  • Het is een schoon land. Er ligt weinig troep op straat, toiletten zijn schoon. Tafels in restaurants worden na gebruik schoongemaakt met desinfectans.
  • Je kan er erg lekker eten, helaas wel duur. In ieder restaurant krijg je meteen een karaf water op tafel, zelfs als je alleen een wijntje besteld op een terras. Voorgerecht en hoofgerecht worden wel snel achter elkaar uitgeserveerd. Het hoofgerecht bestaat bijna altijd uit een stukje vlees of vis, groenten en een aardappelgerecht op een bord. Zelfs bij de Italiaan. De restaurants zijn heel divers, Italiaans, Chinees, Indiaas, Thais, noem maar op.
  • Contant geld heb je niet nodig. Alles kan je met een bank- of creditkaart betalen.
  • Het voelt als een veilig land, we hebben ons nergens onveilig gevoeld op straat.
  • Stavanger heeft ons als stadje het meest aangesproken. Een leuk haventje met mooie houten panden, volop terrasjes aan de haven. Gezellige winkelstraten.
  • Is Noorwegen voor herhaling vatbaar: Zeker weten!!

Marianne Rombouts

Welkom thuis Nicole en Walter,
Lekker even nagenieten van de geweldige reis!
Wij hebben ook genoten,

Lieve groet,