noorwegen-2021.reismee.nl

Zaterdag 4 september Stavanger

Vanmorgen opnieuw vroeg uit bed. Om half zes werden we via de intercom gewekt, we moesten onze hut om zes uur verlaten. Gelukkig hadden we eigenlijk best goed geslapen dus dat viel mee. Even een snelle douche, aankleden, spullen inpakken en naar de lounge van de boot gegaan. Daar konden we een kop koffie kopen. Het was nog donker buiten, we konden dan ook niets zien van de kust. Om kwart over zes mochten we naar het benedendek waar onze auto stond. Als snel reden we de boot af, we waren in Noorwegen. Omdat Noorwegen geen EU land is, moesten we langs de douane. Er werd gevraagd naar de reden van ons bezoek, of we iets aan te geven hebben. Gelukkig waren de zes flessen wijn die we bij ons hadden geen probleem :)

Nog een stukje verder rijden om weer in rijden te worden opgesteld. Nu weer een controle van de corona app door de politie. Maar bij ons was alles in orde zodat we het haventerrein konden verlaten. Over een doodstille snelweg reden we naar Stavanger. Wel even wennen voor Walter, Noren houden zich erg aan de verkeers- en snelheidsregels, er hangen ook veel camera's langs de weg. Na ongeveer 20 minuten rijden kwamen we aan bij ons hotel, midden in Stavanger. Onder het hotel was gelukkig een grote parkeergarage. We konden pas om drie uur inchecken, dus we hadden de tijd om Stavanger te ontdekken.

Het hotel is op loopafstand van het centrum, dus fototoestel en rugzak gepakt en daar gingen we. Allereerst richting Bryparken bij het Breiavatnet, een klein meer middenin Stavanger. Het was nog ontzettend rustig op straat, bijna geen auto's en een enkele wandelaar. Het was dan ook nog erg vroeg, rond kwart over zeven.

Ik had verwacht dat we in de haven wel een koffiezaakje zouden vinden om wat te ontbijten maar dat viel tegen. Alles in de stad gaat niet voor tien uur open. Dus zijn we maar wat gaan slenteren door de straten en langs de haven. Rond half tien vonden we een koffiezaakje dat openging zodat we eindelijk iets konden eten.

Daarna zijn we naar Gamle Stavanger gelopen, het oude centrum van de stad. Je vindt hier bijna tweehonderd 18-eeuwse witte, houten huizen met kleurrijke bloembakken en straten met kinderkopjes. De huisjes worden nog steeds bewoond en veel tuinen zijn prachtig bijgehouden. Heel leuk om hier even doorheen te slenteren.

Vanaf Gamle Stavanger zijn we weer richting haven gelopen waar we mooi uitzicht hadden op de historische werfwoningen van Stavanger (Sjøhusrekken). In deze woningen zitten nu allemaal barretjes en restaurants.

Langs de winkels naar Øvre Holmegate gelopen. De locals noemen dit straatje Fargegate, dat betekent kleurenstraat. Vroeger was dit een rustige en saaie straat. Kapper Tom Kjørsvik wilde wat leven in de straat brengen door de huizen te laten beschilderen. Hij liet de kunstenaar Craig Flannagen een kleurenschema opstellen wat resulteerde in een kleurrijke en vrolijke straat vol café's, winkels en restaurants.

Het was ondertussen tijd geworden voor de lunch, we vonden een leuk terras aan de haven. We zaten zalig in de zon met een kipsalade en een glas wijn. Genieten van de mensen die voorbij lopen en de drukte van boten in de haven. Dat voelt toch echt als vakantie. Het liep tegen drie uur zodat we teruggelopen zijn om in te checken in ons hotel. Even tijd voor mijn half uurtje rusten, daar was ik wel aan toe.

Rond zes uur weer teruggelopen naar de haven waar we een restaurantje hadden gereserveerd. We hebben lekker gegeten bij NB Sørensen. Langoustines vooraf en daarna een black angus burger. Zoals te verwachten, is de prijs van het eten aan de hoge kant. Maar ook die van de wijn, 14 euro voor een glas rood. Dronken zullen we hier niet worden. Maar we hebben wel lekker gegeten. Nu terug in het hotel, reisverslag schrijven en de foto's bekijken. Het is een lange dag geweest, dus languit op bed is ook wel even fijn.

We overnachten bij Hotel Comfort Square.