noorwegen-2021.reismee.nl

Zondag 5 september Lysefjord

1. Vandaag onze eerste kennismaking gehad met datgene waar Noorwegen zo bekend door is, de fjorden. Deze vind je langs de hele westkust van het land.

Zo'n 450 miljoen jaar geleden was de huidige westkust van Noorwegen onderdeel van een enorm bergmassief met pieken hoger dan de Mount Everest. Twee ijstijden zorgden voor een enorme erosie waardoor er uiteindelijk valleien ontstonden die omgeven werden door hoge kliffen. De stijging van de zeespiegel zorgde ervoor dat deze valleien onder water liepen en zo zijn de fjorden ontstaan.

Wij hebben vandaag een RIB safari gedaan door de Lysefjord. De Lysefjord is 42 km lang met fascinerende rotsen, gevormd in de ijstijd toen gletsjers het land nog bedekten. Deze fjord onderscheidt zich van de andere fjorden door de ruige natuur. De bergen steken hoog boven grote delen van de Lysefjord uit, soms wel meer dan 500 meter hoog. Op sommige stukken is het water net zo diep als de rotsen hoog zijn. De fjord is genoemd naar de kleur van het graniet in deze omgeving, dat is licht van kleur. In het Oud-Noors betekent Lýsir licht. Het water in de fjord vormt een compleet eigen ecosysteem: door de smalle vorm van de fjord kan het wel 10 jaar duren voordat het water onderin is vervangen door zuurstofrijk water.

Om kwart voor twaalf moesten we ons melden in de haven waar de schipper van de RIB safari ons zou opwachten. Er kunnen twaalf mensen op deze boten dus je bent maar met een kleine groep. We kregen een floating suit en zwemvest aan, dat zag er echt charmant uit.

We kregen nog een korte uitleg wat we moesten doen als we door de golven zouden varen. Je zit namelijk op een smal, hard stoeltje en kan klappen op je rug krijgen als de boot op het water klapt. Je moest je benen dus gebruiken om stabiel te blijven zitten en de klappen op te vangen, vergelijk het met paardrijden.

Daarna mochten we de boot op en voeren we de haven uit. In het begin nog met een rustig tempo. Pas als we de tweede haven voorbij zijn, wordt het tempo opgevoerd naar 35 knopen, dit is ongeveer 64 km/uur. Wat een leuke ervaring! We varen eerst langs drie kleine eilandjes, Kalvøy, Lindøy en Hellesøy. Deze 3 eilandjes vormen een "wijk" van de Stavanger, er wonen ongeveer 26 mensen. De eilandjes liggen ongeveer 4 km ten oosten van Stavanger, aan de monding van de Gandsfjorden en Høgsfjorden.

Een stuk verder gaan we linksaf onder de Lysefjordbrua (brug) de Lysefjord in. Het is rustig op het water, er zijn weinig andere boten onderweg. Het weer is gelukkig best goed. Weinig wind, geen mist en licht bewolkt. Af en toe komt zelfs de zon door en dat is prachtig om te zien op de granieten kliffen.

Onze eerste stop is bij de grot Fantahålå. Volgens de legende gebruikte een stel landlopers deze grot ooit om hun belagers af te schudden, die hun nooit betaalde belasting kwamen innen. Ze verstopten zich in de grot en bestookten hun achtervolgers met stenen en alles wat ze konden vinden. Het werkte, uiteindelijk werden ze met rust gelaten.

Daarna voeren we verder naar de Preikestolen, een bekende rotsformatie waar we morgen naartoe willen lopen. Het is een vierkant stuk rots ongeveer 500 meter boven het water (in groene cirkel). Als we goed keken, zagen we soms inderdaad mensen langs de rand lopen.

We varen nog wat verder naar de waterval Hengjandefossen. Helaas stroomt er in september niet al te veel water langs een waterval, daarvoor zouden we eigenlijk in het voorjaar moeten gaan. Maar hij was toch wel mooi om te zien.

Nadat we deze waterval gezien en gefotografeerd hadden, zijn we weer terug gevaren naar Stavanger. Wel via een andere kant van de eilanden als op de heenreis. De schipper hoopte nog adelaars te zien maar helaas zaten ze niet op hun nest.

Rond twee uur waren we weer terug, een hele leuke ervaring rijker. Ik ben echt blij dat we dit gedaan hebben, veel leuker dan met zo'n grote veerboot of cruiseboot. Na een broodje gegeten te hebben in de haven zijn we teruggegaan naar onze hotelkamer. Walter wilde graag naar de formule 1 kijken en ik moest natuurlijk mijn half uurtje rust nemen. Door de vele indrukken heb ik dat ook echt nog wel nodig merk ik.

Vanavond pizza gaan eten, vergeleken met gisteravond was het rustig in het centrum. Nu weer op de hotelkamer, tijd voor het verslag en de foto's. Nog wat sky news kijken en dan is de dag weer voorbij. Morgen wacht ons vast weer een mooie dag.

We overnachten bij Hotel Comfort Square.