noorwegen-2021.reismee.nl

Maandag 6 september - Preikestolen

Wat een wondermooie dag vandaag!!

Gisteren hebben we de Preikestolen vanaf het water gezien, vandaag wilden we ernaartoe gaan lopen. Het is een wandeling van 4 km met een hoogteverschil van meer dan 400 meter, dat is toch heel wat voor ons ongetrainde wandelaars. Het is een van de meest bekende wandelroutes in Noorwegen, jaarlijks bezoeken meer dan 150.00 mensen de Preikestolen. Gelukkig zitten wij niet in het hoog seizoen en was het dus redelijk rustig.

Preikestolen betekent "De Preekstoel". De steile klif torent 600 meter boven de omgeving uit. In vroegere tijden heette het plateau Hyvlatonnå, letterlijk de afgesleten tand. Het plateau van 25 bij 25 meter is waarschijnlijk tienduizend jaar geleden ontstaan door scheuring na vorst. Een bankier uit Stavanger voer hier regelmatig langs en wilde de eerste zijn die het rotsplateau beklom. In 1896 lukte hem dat. In de jaren die volgden, maakten meer en meer mensen de tocht en in 1921 werden er routebordjes geplaatst. Door de toenemende populariteit van de Preikestolen en de toename van het toerisme in de jaren '80 heeft het pad, en ook het rotsplateau zelf, veel te lijden gehad. Daarom is er in 2013 een stel Nepalese sherpa's ingehuurd om het moeilijkste deel van het pad te verbeteren.

We wilden op tijd met de wandeling beginnen, dus de wekker stond op tijd. Eerst lekker ontbijten in het hotel, een lunchpakket klaarmaken en daarna met de auto op pad. Het was ongeveer 45 minuten rijden naar de parkeerplaats bij de Preikestolen. Helaas ging een groot deel van de tocht door een tunnel van 14 km. In de tunnel is halverwege een soort ruimte gemaakt met mooie verlichting. Op de heenreis was deze wit, maar op de terugreis blauw, dat was erg mooi om te zien.

Er was nog volop ruimte op de parkeerplaats, wel veel buitenlandse auto's. Nog even plassen en daarna op weg. Het eerste stuk begint gelijk met een pittige klim door het dennenbos. Daarna kom je op het eerste plateau vanwaar je in de verte de skyline van Stavanger kan zien. Het was gelukkig mooi wandelweer. Niet te warm, licht bewolkt en gelukkig droog en geen mist.

Verder gaat de wandeling, over grote rotsblokken met af en toe flink klimmen. Ik was dan ook blij dat ik mijn wandelstokken bij me had. Het pad is makkelijk te vinden, het staat ook goed aangegeven. Hoe verder we klimmen, hoe mooier het wordt. In de verte zien we de Lysefjord al liggen. We lopen over wat vlakkere stukken met meerdere kleine meertjes. En langzaamaan komen we hoger en hoger.

En dan eindelijk, na ongeveer 2.15 uur lopen, komen we bij onze eindbestemming: de Preikestolen. De laatste meters klimmen zijn ontzettend gaaf omdat je heel goed ziet dat de kliffen van het granieten plateau loodrecht uit de fjord oprijzen. We hebben dan ook heel wat foto's genomen.

Boven hebben we lekker een half uur aan de rand van het plateau gezeten om onze lunch op te eten. Een mooiere picknickplek kan je jezelf niet voorstellen. Het was ontzettend genieten van het prachtige uitzicht over de fjord.

De kans dat Preikestolen de komende duizend jaar instort is minimaal. Het gewicht van honderden toeristen op de rots vormt absoluut geen risico, vergelijk het met een veertje op de rug van een olifant.

Uiteindelijk zijn we weer teruggegaan, een flinke afdaling. En dat viel eigenlijk behoorlijk tegen. Vooral mijn knieën hebben het zwaar te verduren gehad. Maar we hebben het gedaan en daar ben ik eigenlijk best trots op!

Terug in het hotel zijn we wel even lekker gaan rusten, Walter deed gezellig met mij mee. We waren dan ook best moe, vooral in de benen.

's Avonds heel lekker gaan eten bij Fisketorget, een visrestaurant aan de haven. Dat is echt een aanrader, Niet alleen bij ons, maar ook bij de Noren, de zaak zat helemaal vol en dat op een maandagavond. Gelukkig spreken ze hier allemaal Engels want Noors is niet echt ons ding. En het is ook niet te merken dat Noorwegen een ontmoedigingsbeleid heeft wat betreft alcohol. We zien vele flessen wijn voorbij komen.

Nu liggen we nog wat TV te kijken en het reisverslag te schrijven. Morgen verlaten we Stavanger, dan gaan we naar Bergen. Nu nog een laatste nacht bij Hotel Comfort Square.