noorwegen-2021.reismee.nl

Woensdag 8 september Bergen

Vanmorgen weer op tijd wakker. Eerst een bericht sturen naar Anouk, zij is vandaag jarig. Daarna douchen terwijl Walter zorgt voor een ontbijtje. Dat is wel een voordeel van een appartement, we hebben een volledig ingerichte keuken.

Hoewel het droog was, hing er wel veel laaghangende bewolking. Maar volgens de weerapp zou het later vandaag beter worden.

We besloten de dag te beginnen bij Troldhaugen, ongeveer 30 minuten rijden. Hier vind je het vroegere huis van de componist Edvard Grieg en zijn vrouw Nina. Het ligt in de prachtige wijk Paradis-Bergen. Ontzettend mooie, vrijstaande huizen met steeds weer uitzicht op zee. Grieg is geboren in Bergen op 15 juni 1843, hij kwam uit een welgesteld gezin. Na het conservatorium heeft hij heel Europa doorgereisd waarbij Bergen steeds zijn thuisbasis is gebleven. Bij Troldhaugen vind je de villa waar hij woonde, de blokhut waar hij zijn symfonieën schreef, een concertzaal en een expositieruimte.

Hoewel Walter eerst zei dat hij nooit van Grieg had gehoord, kenden we allebei het muziekstuk Morning Mood dat van zijn hand is. Grieg en zijn vrouw hebben 1 dochter gekregen die helaas na 1 jaar is overleden. De urn van Edvard en Nina liggen ook op het landgoed begraven. Omdat het naseizoen is, was het erg rustig, we hadden dan ook alle tijd om op ons gemak rond te kijken. Er liep ook een schoolklas rond van kindertjes van 5-6 jaar oud, die worden al vroeg cultureel onderlegd :)

Na een kop koffie gedronken te hebben, wilden we naar de kabelbaan bij Mount Ulriken gaan. De stad Bergen heeft haar naam te danken aan de zeven bergen die vanuit het centrum zichtbaar zijn, Mount Ulriken is er daar een van. Maar helaas, toen we daar aankwamen was de kabelbaan gesloten ivm renovatie. Toen maar teruggereden naar ons appartement waar we een lunch hebben gegeten.

Daarna zijn we Bergen ingegaan. Gelukkig ligt alles op loopafstand, dat is toch wel heel prettig. Allereerst liepen we naar Byparken, een park middenin Bergen met daarin, daar is hij weer, een beeld van Edvard Grieg. Hoewel klein, was het een heel lieflijk park vol met bloemen. En een prachtig prieel.

Daarna doorgelopen naar de haven waar we Bryggen wilden bezoeken. Bryggen (de kade) is een reeks Hanze-handelshuizen die sinds 1979 op de UNESCO-werelderfgoedlijst staan.

De meest opvallende panden staan aan de handelskade, maar er is een heel netwerk van smalle straatjes achter. De hoge, smalle houten huizen leunen tegen elkaar aan. In veel pandjes zijn pottenbakkers, kunstenaars en juweliers gevestigd.

Om brand te voorkomen mocht er in de middeleeuwen geen vuur gestookt worden in de panden. Niet om te koken, maar ook niet om te verwarmen. Toch was het niet te voorkomen dat de panden meerdere malen vrijwel geheel plat zijn gebrand. In 1702 werd de hele stad in de as gelegd. Nadat de stad werd herbouwd op de fundamenten die er sinds de 11e eeuw lagen, is het grondplan van Bryggen ongewijzigd gebleven tot op de dag van vandaag. Daarmee is het een van de bekendste stadsgebieden uit de middeleeuwen in Noorwegen.

De geschiedenis van Bryggen is terug te voeren tot rond 1070, kort na de Vikingtijd. Door de gquemakkelijk verdedigbare positie lag de werf binnen het bereik van schepen die zowel vanuit het noorden, IJsland als het vasteland van Europa kwamen. 300 jaar later vestigde de Hanze er hun kantoor, dat had honderden jaren een enorme invloed op de stad. Bergen is nooit een officiële Hanzestad geweest maar de Duitsers hebben er honderden jaren gezeten.

Na Bryggen zijn we doorgelopen naar Bergenhus, een oude vesting bestaande uit vier verschillende delen bij de haven. Het grootste deel dateert ook uit de middeleeuwen. Bergenhus heeft sinds 2006 de status als rijksmonument. Helaas ging het museum net dicht toen wij aankwamen, we willen morgen kijken of we het dan kunnen bezoeken.

Ondertussen was het weer steeds beter geworden, de blauwe lucht kwam steeds meer door de wolken heen. We hadden ook wel trek in een drankje dus zijn we lekker een wijntje gaan drinken. Het valt op dat ze hier heel veel Italiaanse wijnen op de kaart hebben staan. Niet dat wij daar moeite mee hebben. Na ons drankje toch maar even teruggegaan naar het appartement om wat uit te rusten, we lopen tenslotte heel wat af op een dag.

Rond de avond weer teruggelopen voor het eten. Meerdere winkels zijn open tot 22 uur, dus het was nog gezellig druk op straat. Dus zijn we na het eten nog maar weer een rondje langs de haven gelopen, het was ook zo lekker buiten qua temperatuur. En natuurlijk ook weer foto's gemaakt, in de avond ziet alles er toch weer heel anders uit.

Nu zijn we weer thuis, nog even wat TV kijken en natuurlijk mijn verslag schrijven.

We overnachten weer bij Barfot Apartments.