noorwegen-2021.reismee.nl

Donderdag 9 september Bergen

Vanmorgen wakker geworden met hoofdpijn, toch een teken dat ik gisteren teveel gedaan heb. Aan de drank kan het in ieder geval niet liggen . Dan eerst maar een rustig ontbijtje in ons appartement. Helaas zonder koffie, maar wel met een eitje en glaasje jus. We wilden vandaag wat gaan wandelen, dus wandelschoenen aan, rugzak ingepakt en weer op stap.

Allereerst op zoek naar een terrasje om koffie te drinken. Bergen heeft meer dan 200 regendagen per jaar maar wij hebben heel veel geluk gehad. Zowel gistermiddag als vandaag zien we de zon volop en is de hemel blauw. Dus we kunnen ook lekker buiten op een terras zitten.

Daarna lopen we door naar Bergenhus, een oude vesting die uit vier delen bestaat.

Vroeger diende deze vesting als koninklijk hof. Sinds 2006 heeft de status van rijksmonument. De RosenkrantztĂĄrnet is gesloten voor restauratie. Maar we kunnen de HĂĄkonshallen wel bezoeken. Deze hal is gebouwd door koning HĂĄkon HĂĄkonsson tussen 1247 en 1261. Tussen 1880 en 1895 werd de hal gerestaureerd en tussen 1910 en 1916 verder gedecoreerd. In april 1944 bombardeerde de Duitsers de haven van Bergen, de hal is toen ernstig beschadigd door brand. In de grote hal, die 33 meter lang, 13 meter breed en 17 meter hoog is, vind je nog de koningstafel.

Vlak achter de HĂĄkonshallen heeft in vroegere tijden de Kristkirken gestaan, deze werd gebouwd tussen 1070 en 1170. Twee koninginnen en vijf Noorse koningen zijn hier gekroond. Rond 1530 is de kerk neergehaald. Op de plek waar de kerk heeft gestaan, geeft een heg de muren van kerk weer. Op de plek van het voormalig koor staat een beeld ter gedachtenis aan de heilige Sunniva. Het vierde deel van Bergenhus is Sverreborg, dat ligt echter een stuk verder weg dus dat hebben we niet bezocht.

Daarna zijn we naar de Fløibanen gelopen, de enige kabelspoorbaan in Scandinavië.

In 1914 werd er begonnen met de bouw van de Fløibanen, in 1918 kon hij in gebruik worden genomen. Hij is 850 meter lang en overbrugt een hoogteverschil van 300 meter.

De berg Fløyen is ongeveer 320 meter hoog en is nadrukkelijk aanwezig in de stad Bergen. Dit omdat de berg direct ten noorden van de stad staat. Boven aangekomen heb je een prachtig uitzicht over zee, de fjord Byfjorden en de stad Bergen Dan zie je ook pas hoe groot die stad eigenlijk is. Wij hebben alleen maar het centrum bezocht. Na heel veel foto's genomen te hebben, begon onze wandeling.

Maar eerst hebben we een sandwich gehaald bij het fløyen café, die konden we onderweg opeten. We liepen richting het Skomakerdiket, een klein meer op 15 minuten lopen vanaf de kabelbaan. Het is een klein meer met allerlei leuke plekken om te picknicken. Toen wij eraan kwamen was er een hele groep kinderen aan het kajakken, dat bracht wat leven op het rustige meer.

Daarna begonnen we aan de afdaling naar het centrum van Bergen, een wandeling van 2,5 km door het bos. Maar eerst ging ik nog even kijken in het trollenbos, hier stonden wat houtsnijwerken in de vorm van trollen.

Walter geloofde het wel, hij houdt niet zo van trollen. Het was een makkelijke wandeling over een grindpad met steeds weer die prachtige vergezichten en heel veel haarspeldbochten. We zagen ook de veerboot vanuit Hirtshals aankomen, dezelfde als die wij genomen hadden. Het was zalig weer om te lopen, al merk je wel dat er veel vocht in de lucht zit.

Aangekomen in het centrum van Bergen vonden we dat we wel een lekker wijntje verdiend hadden. Dus een leuk terras gezocht en genoten van de wijn, de mensen en de zon. En toen opeens regendruppels, de inwoners van Bergen reageren daar bijna niet op. Wij konden lekker onder de parasol blijven zitten, met de temperatuur was niets mis. Daarna terug naar ons appartement zodat ik even mijn rust kon nemen. Dat heb ik toch nog steeds wel nodig. Rond half zeven weer teruggelopen naar het centrum waar we heerlijk vis en krab hebben gegeten.

Na nog wat laatste foto's gemaakt te hebben, zijn we nu weer terug in ons appartement. Morgen verlaten we Bergen, het wordt hier de komende dagen ook heel regenachtig dus tijd om te vertrekken.

Marianne

Jullie hebben idd geluk gehad met het weer!
Prachtig verslag weer en mooie foto’s!
Goede doorreis, Grt Marianne en Jos