noorwegen-2021.reismee.nl

Vrijdag 10 september Bergen - Aurland

Na het ontbijt vanmorgen koffers weer ingepakt, auto ingeladen en navigatie ingesteld. We verlaten Bergen en rijden naar Aurland. We rijden niet rechtstreeks maar maken een omweg langs de Hardangerfjord, dit moet een mooie tocht zijn. En dat is het ook, watervallen, rotspartijen, meren, in mist gehulde bergen, we zien het vandaag allemaal. En steeds weer dat prachtige uitzicht over de fjord.

Na ongeveer drie kwartier rijden komen we bij de Mørkhølsfossen, een waterval die vlak langs de weg ligt. Hier stoppen we even om foto’s te maken. Ondanks dat het al september is, valt er toch nog redelijk veel water naar beneden. Ik vind dat altijd mooi om te zien, de kracht van het water, het geluid en het leven dat erin zit.

We rijden verder en stoppen bij de Steindalsfossen, Ă©Ă©n van de populairste watervallen in Noorwegen. De Steindalsfossen is ontstaan in 1699 toen de rivier van richting veranderde. Koning Wilhelm II van Duitsland bezocht deze waterval iedere zomer van 1889 tot het begin van de eerste wereldoorlog in 1914.

Hier drinken we eerst een kop koffie, deze had ik nog gemist vanmorgen. Het weer was vandaag weer goed, droog, licht bewolkt en zelfs af en toe een zonnetje. We konden dan ook lekker even buiten onze koffie opdrinken. Daarna doorgelopen naar de waterval. Het water stort hier 50 meter naar beneden en je kan hem van heel dichtbij bekijken. Ook loopt er een pad achter de waterval langs, dankzij een rotsblok blijf je droog terwijl je door een watergordijn heen kijkt.

Op deze momenten vind ik het wel heel fijn dat we buiten het toeristenseizoen hier zijn. Het is overal zalig rustig en je kan op je gemak filmen en fotograferen zonder dat er mensen in de weg lopen.

Daarna doorgereden naar de Hardangerfjord waar we in een klein dorpje lekker zijn gaan lunchen. Een omeletje gaat er altijd wel in. Meteen maar wat boodschappen gedaan, bij ons appartement zit geen ontbijt inbegrepen. En toen zijn we langs de Hardangerfjord gaan rijden, wat was dat prachtig!

De Hardangerfjord is de vijfde grootste fjord ter wereld. Hij is bijna 180 km lang en strekt zich uit van Hardangervidda National Park in het noorden tot aan Haugesund aan de kust van Noorwegen. Hier zijn we enkele dagen geleden ook geweest. Hardangerfjord heeft vele zijarmen die op hun beurt ook weer opsplitsen in kleinere fjorden. Naast de visserij, voornamelijk op zalm, is het toerisme een grote bron van inkomsten voor de regio.

Opvallend langs deze fjord zijn de vele fruitbomen, een groot deel van de Noorse fruitteelt komt uit deze regio. Er wordt hier al sinds de 14e eeuw fruit geteeld, de regio wordt dan ook wel de “Tuin van Noorwegen” genoemd. Wij hebben onderweg ook lekker wat appels en jam gekocht.

We wijden een stuk van de Norwegian Scenic Road, namelijk van Steindalsfossen naar Granvin, een prachtige oude, soms smalle weg die langs de fjord kronkelt. Alleen jammer dat er niet veel plekken om te stoppen zijn, het is dan ook lastig om mooie foto’s te maken. Al denk ik dat het vaak toch niet mooi overkomt op een foto. Maar wij genieten volop.

Vanaf Granvin rijden we het binnenland in richting Aurfjord, ook weer een prachtige weg door kleine dorpjes, langs meren, riviertjes en bergen. We zien in dit gebied ook veel campings maar die zien er niet echt gezellig uit. Caravans hebben allemaal een chalet eraan vast gebouwd en staan hutje mutje op elkaar. Geen boompje te bekennen, wel is de ligging vaak heel mooi. Het rijdt ook heel relaxed in Noorwegen, je mag niet harder dan 80 km/uur en bijna iedereen houdt zich ook aan die snelheid.

Onderweg zagen we meerdere kleine watervallen maar ook nog een behoorlijk grote, de Tvindefossen. Vanuit de auto hebben we hier wat foto’s van gemaakt.

Eind van de middag kwamen we aan in ons appartement in Aurland. We hebben een ruim appartement met twee aparte slaapkamers, ruime woonkamer met keuken en badkamer. Het is simpel ingericht, maar wel schoon. Het uitzicht vanaf ons balkon over de Aurfjord maakt echter alles de moeite waard. We zijn dan ook lekker even op het balkon gaan zitten met een glas wijn om te genieten van het prachtige uitzicht en de rust op het water.

’s Avonds zijn we wat gaan eten in Aurland, dit is een klein dorp met maar 2 zaakjes om wat te eten. Het ene is een hotel, wij zijn naar een pub gegaan waar ze pizza’s en hamburgers hadden. Helaas is het weer omgeslagen, terwijl wij zaten te eten heeft het al geregend. Ook voor morgen zijn de voorspellingen niet goed, we zullen het zien.

We overnachten bij Winjum Apartments Aurland Stegastein.