noorwegen-2021.reismee.nl

Zaterdag 11 september Flåm

Zoals voorspeld werden we vandaag wakker met flinke bewolking. De regenkans was 97%, gelukkig was het vanmorgen vroeg nog wel droog. We zijn eerst in Aurland gaan ontbijten bij een klein bakkertje. Het was er al flink druk en het rook er zalig naar versgebakken brood en kaneelbroodjes. Daarna zijn we doorgereden naar Flåm, een bekend toeristenplaatsje. Het plaatsje zelf is niet veel aan, vooral hotels, winkels en een enkele eetgelegenheid. De naam Flåm betekent “klein plat gedeelte tussen steile bergen”.

Maar Flåm is vooral bekend door de Flåmbana, een van de mooiste treinreizen ter wereld aldus National Geographic.

Het is de steilste spoorlijn ter wereld, 20 km lang en met een hellingsgraad van 8%. Door de steile beklimming van 0 naar 867 meter boven zeespiegel zijn er twee locomotieven nodig: één vooraan en één achteraan de trein. Iedere wagon heeft ook zijn eigen remsysteem. De trein rijdt ongeveer 30 km per uur, het duurt een uur voordat je boven bent. Om deze spoorlijn te bouwen liep men tegen vele technische en juridische uitdagingen aan. In 1924 werd er eindelijk met de bouw begonnen. De bouw van de spoorlijn van Flåm naar Myrdal was niet eenvoudig: er moesten in totaal 20 tunnels van in totaal 5692 meter worden gebouwd. Achttien van deze tunnels zijn met de hand aangelegd, het kostte een werker een maand om 1 meter rots weg te bikken. De aanleg van de spoorlijn duurde meer dan vijftien jaar en het duurde bijna 70 jaar vanaf de planning tot de voltooiing. In 1940 was de spoorlijn klaar voor gebruik.

Het is een prachtige tocht. We zitten in een vintage treincoupé en genieten van de schitterende uitzichten. Het is gelukkig rustig in de trein zodat we steeds naar beide kanten van de wagon kunnen gaan. Het begin van de tocht gaat door agrarische landschappen, langs het oude centrum van Flåm en langs de oude kerk.

De spoorlijn volgt de rivier Flåmselvi gedurende bijna de hele reis. We zien kleine boerderijen op plekken waarvan je zou denken dat er niemand kan wonen. Bij station Berekvam stopt de trein even. Dit is de enige plek waar het spoor zich splitst in twee banen zodat de treinen elkaar kunnen passeren.

De volgende stop is bij de Kjosfossen, een prachtige waterval. Hier hebben we een korte fotostop van 5 minuten. Je moet hier oppassen voor Huldra, een mythologisch wezen met lang haar en een rode jurk. Daarna rijden we weer verder, de meer onbegaanbare delen van de vallei in. We zien schitterende vergezichten, hoge bergtoppen en indrukwekkende kliffen.

Boven aangekomen hebben we een kwartier voordat de trein weer terugrijdt naar Flåm. Je kan ook met de fiets terug gaan. Dit was in de eerste instantie onze bedoeling maar gezien het slechte weer hebben we dat maar niet gedaan. Maar goed ook, het begon te regenen toen we boven aankwamen. De fietstocht terug lijkt me wel ontzettend mooi, je ziet het fietspad vanuit de trein steeds liggen.

Terug in Flåm zijn we wat gaan lunchen. Om een uur zou het Flåmbana museum opengaan, hier zie je de verhalen achter de bouw van de spoorlijn. Het is gratis toegankelijk en best interessant om te zien. Daarna zijn we een stukje langs het water gaan lopen.

We hadden om drie uur een fjordcruise geboekt naar Gudvangen, stad van de goden. En dat zijn dan natuurlijk de Noorse goden Freya, Odin en Thor.

Flåm ligt aan de Aurlandfjord, dit is een zijtak van de Sognefjord. De Sognefjord is meer dan 200 km lang, het is de langste en diepste fjord van Noorwegen. Het diepste punt is 1300 meter diep, de kliffen langs de fjord rijzen meer dan 1700 meter omhoog. We varen met een prachtige boot uit 2018, de eerste volledig elektrische boot ter wereld. Hij heeft slechts 25 minuten nodig om volledig op te laden. De snelheid is ongeveer 35 km per uur dus we hebben alle tijd om te genieten van een prachtige tocht. Helaas begon het een half uur voor vertrek te regenen en is het niet meer droog geworden. Maar dat maakte eigenlijk helemaal niet uit, het was zo ontzettend mooi.

We varen langs ons appartement in Aurland en zien dit in de verte liggen. Na ongeveer een uur gevaren te hebben, varen we de Nærøfjord in, dit is een zijtak van de Aurlandfjord. De Nærøfjord is met zijn 17 km relatief klein en bovendien erg smal maar zo ontzettend mooi. Op sommige plekken is de fjord slechts 250 meter breed. Het is er prachtig!! Hoge kliffen, omlaag stortende watervallen, her en der houten huisjes. Soms kleine gehuchten aan de rand van het water. Met recht is de Nærøfjord opgenomen in de Unesco Werelderfgoedlijst.

Ondanks de regen hebben we bijna een uur buitengestaan, voorop de boot. Walter met de videocamera en ik met het fototoestel. Ik heb wel meer dan 100 foto’s genomen, ik vond alles even mooi. En die laaghangende bewolking, de flarden mist die je ziet hangen maakt het eigenlijk alleen nog maar mooier. Ook zien we twee keer een zeehond zwemmen, dat maakt het ook leuk.

Na twee uur varen komen we aan in Gudvangen. Van hieruit nemen we de bus terug naar Flåm, ongeveer 20 minuten rijden waarvan we zeker 15 minuten in tunnels zitten. De bus stopt bij de parkeerplaats waar onze auto staat. We rijden terug naar Aurland waar we weer lekker gaan eten bij Vangsgaarden GastroPub, hier hebben we gisteravond ook gegeten. Buiten zag je de bergtoppen verdwijnen in grote mistflarden. De wolken blijven hier ook hangen, er staat geen wind. Nu weer terug in ons appartement. Walter zit naar de formule 1 te kijken, ik ben weer bezig met het verslag. Morgen rijden we weer verder naar onze volgende bestemming. Vannacht slapen we nog een keer bij Winjum Apartments Aurland.

Marianne

Wat een prachtige reis weer en geweldige foto’s.
We zijn nu al aan het ‘voor’genieten!
Ook mijn moeder geniet mee.
Iedere keer als ik bij haar op bezoek komt, heeft ze jullie verslag op de voorpagina staan!