noorwegen-2021.reismee.nl

Donderdag 16 september Ålesund

Vandaag hebben we een dagje rustig aan gedaan, dat is ook wel eens lekker. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het weer vandaag ook een stuk minder was. Bewolkt en licht regenachtig, Eigenlijk had ik een kanotocht met een gids willen doen, maar dat leek ons met dit weer niet zo’n pretje.

Rond 11 uur zijn we naar het Jugendstilsenteret gegaan, een museum over de grote brand van 1904.

Ålesund ontving haar wapen op 1 april 1898. In het wapen staat een zeilschip, typisch voor de vaartuigen uit de 18e en 19e eeuw en het duidt op het belang van de visserij voor de stad.
Het leven hier ging voorspoedig tot de brand in 1904 die Ålesund bijna helemaal vernielde. Het gerucht gaat dat een koe de aanstichter is geweest van de brand doordat ze een fakkel omtrapte in een schuur. Maar niemand weet precies wat de oorzaak van de brand is geweest. Er stond die nacht in januari 1904 een harde wind en veel gebouwen waren in die tijd gemaakt van onbewerkt hout. Zo kreeg de brand de kans om zich razendsnel te verspreiden en 850 huizen te vernietigen. 10.000 Mensen raakten dakloos. Wonder boven wonder viel er slechts één dode te betreuren, een vrouw die haar brandende huis in was gelopen om haar spullen te redden.

Noorse architecten die in Duitsland waren opgeleid kregen de opdracht om Ålesund weer op te bouwen. Zij inspireerden zich op de Duitse Jugendstil. Je ziet hier dan ook een bonte verzameling van hoge, bakstenen huizen in art-nouveau stijl en huizen die zijn uitgerust met torens en beschilderde voorgevels.

Ålesund is dan ook een unicum onder de Noorse steden. Je vindt hier geen oude houten huizen of moderne betonnen en glazen constructies die je in andere Noorse steden ziet. Hier zijn alle gebouwen redelijk recent, de stad had er drie jaar voor nodig om alles weer op te bouwen.

Het museum zelf zit in de oude apotheek, een prachtig gebouw in Jugendstill.

Er is een “Time Machine” waarmee je teruggaat naar de tijd vlak voor, tijdens en na de brand. Je ziet de verwoesting van de stad maar ook de opbouw. Heel Europa heeft meegeholpen, niet alleen met geld maar ook met kleding, voeding en hulp bij de opbouw.

Als je daarna weer buiten loopt, kijk je toch heel anders naar de gebouwen. Ze lijken wel Duits, maar de versierselen zijn Noors. Veel Vikingtekenen, zoals de drakenkoppen en slangen die je op de Vikingschepen zag.

Daarna zijn we de stad ingelopen om wat te shoppen, kledingzaken zie je hier genoeg. Mooie kleding en hetzelfde geprijsd als bij ons in Nederland. En het is hier uitverkoop, dat is ook altijd leuk. Zelfs kleding die wij als winterkleding zien, zoals truien, zijn hier in de uitverkoop.

We zijn ook nog doorgelopen naar Waldehuset museum, dit is het enige huis van Ålesund dat de brand heeft doorstaan. Het is een schattig wit, houten huisje. Maar helaas, er zat een briefje op de deur waarop stond dat ze ons volgende zomer graag weer van dienst zijn. Hoewel geschreven in het Noors, konden we dat toch wel begrijpen. Het lezen van het Noors gaat best wel redelijk, maar het verstaan is een heel ander verhaal. Ze spreken alles zo anders uit dan wij, en dan die vreemde letters zoals Å, Ø en Æ, daarvan is ons helemaal niet duidelijk hoe je die uitspreekt. Tusen Takk, dat kunnen we wel zeggen. Het betekent “dank je wel” of letterlijk vertaald "duizend maal dank". Maar veel verder komen we niet.

Vandaag lag er wel een heel groot cruiseschip in de haven, die komen eindelijk ook weer naar Noorwegen. We horen van de Noren dat er al ruim een jaar geen cruiseschepen meer zijn gekomen, nu komen er langzaam weer aanvragen binnen. Zo’n schip is wel enorm groot, het steekt ver boven de huizen uit.

En je ziet meteen weer groepen toeristen lopen met een gids, allemaal een kaartje rond de nek. Als we dat zien, zijn wij toch blij dat we voorlopig nog zelf kunnen rondreizen. Misschien als we oud en grijs zijn. Alhoewel grijs, dan begint het voor Walter toch al dichtbij te komen ?

Vanmiddag op de hotelkamer naar de serie Vikings zitten kijken met een lekker Italiaans wijntje. Deze hadden we gelukkig zelf meegenomen, weten we tenminste zeker dat hij lekker is. Vanavond gereserveerd in een visrestaurant, deze schijnt erg goed te zijn. Eigenlijk wilden we weer naar Bro gaan waar we de eerste avond gegeten hadden, maar deze zat de komende dagen al helemaal vol.

Morgen verlaten we Ålesund weer dan zal ik wel weer een uitgebreider verslag hebben. Maar zo’n dagje rust hadden we ook wel even nodig.